Aantrekkelijkheid van de grote bouwondernemingen

More than Building

De ‘More Than Building’-campagne wil de aantrekkelijkheid van de grote bouwaannemers versterken, zowel intern (de fierheid van de medewerkers) als extern (een verbeterd imago en nieuw talent aantrekken).

Verder lezen

De campagne ging van start in 2019 en zet de eigenheid van onze sector met zijn grote veelzijdigheid en (job)kansen in de verf. Ze vestigt ook de aandacht op de inspanningen van de grote bouwaannemers om de grote uitdagingen (milieu, duurzame innovatie, welzijn op het werk) aan te gaan, met onze medewerkers als bevoorrechte getuigen.

Onze acties

  • Een website met goede praktijken en jobs in de bouw

    De website morethanbuilding.be plaatst de goede praktijken van de bouwsector in uitgesproken positieve verwoordingen in de spotlicht.

    Een rubriek is gewijd aan de jobs in de bouwsector, met verschillende getuigenissen uit onze ondernemingen. Werfleiders, verwarmingsmonteurs, kraanmachinisten, marketingmanagers, BIM-managers… leggen uit wat hen drijft en boeit in hun job.

    De rubriek ‘Good News’ focust dan weer op goede praktijken, initiatieven en gedragingen die onze leden in de praktijk brengen: duurzaamheid, veiligheid, solidariteit, spitstechnologie, … Stuk voor stuk positieve voorbeelden die de bouwsector en zijn jobs in een goed daglicht plaatsen.

    Om talent aan te trekken omvat de ‘More Than Building’-website ten slotte ook een jobrubriek, met informatie over functies en opleidingen, en een link naar ons mtbjobs.be- platform. Daar staan dan weer zowat 500 openstaande vacatures bij VBA-leden opgelijst.

  • Bruggen bouwen tussen de professionele wereld en het talent van morgen

    We ontwikkelen een employerbranding-strategie om onze jobs en hun naar voren te brengen. Het eerste project uit 2021 betrof een samenwerking met hogescholen en universiteiten. Ambassadeurs zijn betrokken bij de opleidingen en maken de link met het werkveld.

    De opstart van dit project in het najaar van 2021 vond heel wat weerklank bij de studenten. Het ambassadeurs-team met professionals uit VBA-leden, trok naar de onderwijsinstellingen aan boord van de ‘hubmobiel’ van het WTCB (Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf). Het doel? Jongeren begeleiden bij hun loopbaankeuze door het bieden van heldere en concrete informatie, en het ontkrachten van de bestaande vooroordelen over de bouwsector.

    Het programma omvat eveneens workshops en bezoeken aan werven en ondernemingen, om zo bruggen te bouwen tussen de professionele wereld en het talent van morgen.

12/2

En verder…

  • Het onderschrijven door onze leden van het ‘More Than Building’-charter over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de grote bouwaannemers, dat onze specifieke waarden verankert
  • Aantrekkelijke en performante communicatie op social media
  • Zeildoeken voor werven met telkens twee bouwjobs, een on-site en een in een kantoor
  • Een kaartspel om de jobs en loopbanen in de bouwsector te ontdekken

En voor 2022…

De ‘More Than Building’-campagne wordt vervolgd. Wij blijven nieuwe initiatieven uitwerken, maar met hetzelfde doel voor ogen: de aantrekkelijkheid en veelzijdigheid van de bouwsector en zijn jobs aantonen. We blijven ook werken aan ons mtbjobs.be-platform, met:

  • Een nieuwe rubriek ‘stages’ bovenop de vacatures;
  • Een nauwkeurigere zoekrobot;
  • De mogelijkheid om spontane kandidaturen te posten.