Communicatie

Communication Board

In het tijdperk van sociale media en de realtime-multichannelcommunicatie moeten ondernemingen op een professionele manier communiceren met hun interne en externe belanghebbenden.

Verder lezen

De Communication Board werd opgericht in 2018 om onze leden te helpen een efficiënte communicatie uit te bouwen en een vinger aan de pols te houden van een snel veranderende omgeving.

Door het delen van goede praktijken en contacten met professionals, informeren wij de communicatieverantwoordelijken van onze ondernemingen over de meest recente ontwikkelingen en tools.

Onze acties

  • Informeren over en opleiden rond social media

    Facebook, Twitter, Instagram,LinkedIn… Socialmedia-communicatie is vandaag essentieel, maar dat vraagt een zekere kennis van zaken. De Communication Board organiseert workshops met communicatieprofessionals, om de VBA-leden concrete tips aan de hand te doen. De communicatiebureaus Akkanto, Thisisnotanagency en DDB vertelden hoe ze trafiek kunnen genereren naar hun social media, hun zichtbaarheid kunnen opdrijven met advertenties en interactie met hun doelgroep kunnen tot stand brengen met gerichte posts. We ontwikkelden voor onze leden ook een toolkit op de social media.

  • Een communicatieplan opstellen

    Via een communicatieplan kan je maand na maand efficiënt en regelmatig onlinecontent opbouwen. Wij organiseerden een workshop met Bold & Pepper, een onlinecommunicatie-adviesbureau, om onze leden te helpen zelfstandig socialmedia-content te delen. Ze leerden onder meer hoe je een communicatieplan opstelt, de informatie verspreidt in functie van de doelgroepen en relevante content hergebruikt.

12/2

En verder…

De More Than Building-campagne

Best practice:

In 2019 lanceerde VBA de More Than Building-campagne om de veelzijdigheid en de aantrekkelijkheid van de jobs in de bouw in de verf te zetten. Ruim 200 zeildoeken werden ingezet op werven om werknemers – en vooral jongeren – bewust te maken van de doorgroeimogelijkheden en om de vooroordelen over de sector te ontkrachten. We delen getuigenissen van werknemers, Good News en honderden vacatures via de websites www.morethanbuilding.be en www.mtbjobs.be om nieuwe talenten aan te trekken.

En voor 2022…

Wat communicatie betreft blijven we de voorkeur geven aan kwaliteit boven kwantiteit. Via onze verschillende campagnes (More than Building, Build with Joy, …) willen we de bouwsector in een positief daglicht stellen. Daarnaast werken we rond verschillende onderwerpen:

  • efficiënt investeren in reclame en optimaliseren van de SEO- (Search Engine Optimisation) en SEA-return (Search Engine Advertising) om onze websites en advertenties beter zichtbaar te maken
  • het maximum halen uit communitymanagement
  • inzicht verkrijgen in de verwachtingen van de media en met hen samenwerken.